2. Зберігання
актів законодавства
В установі
забезпечується зберігання актів законодавства, їх збірників, створюються умови
для їх належного зберігання.
Для
забезпечення належного зберігання та зручності в користуванні, акти
законодавства комплектуються в окремі книги і підшиваються за роками.
Відповідальність
за своєчасне комплектування і збереження актів законодавства та юридичної
літератури покладається на працівників, які виконують обов'язки з питань
кодифікаційно-довідкової роботи.
При
звільненні працівника, відповідального за кодифікаційно-довідкову роботу,
нормативна база, систематична картотека та юридична література (бібліотечний
фонд) за актом передання передаються працівникові, на якого наказом
покладаються ці обов'язки.
Таємні
нормативно-правові акти підлягають обліку та зберіганню у порядку,
установленому Кабінетом Міністрів України.
Контрольні
примірники актів законодавства, офіційні друковані видання: "Офіційний
вісник України", "Офіційний вісник України. Із змінами",
"Відомості Верховної ради України", "Систематичне зібрання
чинного законодавства України", "Кодекси України" тощо
зберігаються, як правило, у службових приміщеннях осіб, що ведуть їх облік.
Застарілі
та зіпсовані збірники актів законодавства та інша юридична література
списується спеціально створеною комісією відповідно до наказу керівника
установи.
Керівник установи
зобов'язаний створювати належні умови для зберігання нормативної бази актів
законодавства та іншоїюридичної літератури.
3. Офіційне оприлюднення актів законодавства
Порядок офіційного
оприлюднення нормативно-правових актів визначено Указом Президента України №
503/97 від 10.06.1997 р. «Про порядок офіційного оприлюднення
нормативно-правових актів та набрання ними чинності». Відповідно до вказаного
Указу з метою впорядкування офіційного оприлюднення
нормативно-правових актів, що їх приймають Верховна Рада України, Президент
України, Кабінет Міністрів України, забезпечення регулювання суспільних
правовідносин на основі чинних актів, запобігання перекрученням їх змісту,
визначення порядку набрання ними чинності, відповідно до статті 57, частин
другої та п'ятої статті 94, частини другої статті 102 Конституції України встановлено, що закони України, інші акти Верховної Ради України,
акти Президента України, Кабінету Міністрів України не пізніш як у
п'ятнадцятиденний строк після їх прийняття у встановленому порядку і підписання
підлягають оприлюдненню державною мовою в офіційних друкованих виданнях.
Офіційними
друкованими виданнями є:
- газета "Урядовий
кур'єр".
Офіційними друкованими виданнями, в яких здійснюється офіційне оприлюднення
законів та інших актів Верховної Ради України, є також газета "Голос
України", "Відомості Верховної Ради України".
Офіційним друкованим
виданням, в якому здійснюється офіційне оприлюднення законів, актів Президента
України, є також інформаційний бюлетень "Офіційний вісник Президента
України".
Акти Верховної Ради
України, Президента України, Кабінету Міністрів України можуть бути в окремих
випадках офіційно оприлюднені через телебачення і радіо.
Нормативно-правові акти
можуть бути опубліковані в інших друкованих виданнях лише після їх офіційного
оприлюднення.
Нормативно-правові
акти, опубліковані в інших друкованих виданнях, мають інформаційний характер і
не можуть бути використані для офіційного застосування.
Громадяни, державні
органи, підприємства, установи, організації під час здійснення своїх прав і
обов'язків повинні застосовувати закони України, інші акти Верховної Ради
України, акти Президента України і Кабінету Міністрів України, опубліковані в
офіційних друкованих виданнях або одержані у встановленому порядку від органу,
який їх видав.
Нормативно-правові акти
Верховної Ради України і Президента України набирають чинності через десять
днів з дня їх офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самими актами,
але не раніше дня їх опублікування в офіційному друкованому виданні.
Нормативно-правові акти
Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо
більш пізній строк набрання ними чинності не передбачено в цих актах. Акти
Кабінету Міністрів України, які визначають права і обов'язки громадян,
набирають чинності не раніше дня їх опублікування в офіційних друкованих
виданнях.
Якщо закон України,
інший акт Верховної Ради України опубліковано в будь-якій із газет («Урядовий
кур’єр» чи «Голос України»), чи в "Офіційному віснику Президента
України", до його опублікування в "Офіційному віснику України",
"Відомостях Верховної Ради України", він набирає чинності після
опублікування в тій із вказаних газет, чи в "Офіційному віснику Президента
України", де його опубліковано раніше.
Якщо інший
нормативно-правовий акт опубліковано в "Офіційному віснику Президента
України" чи в газеті "Урядовий кур'єр" до його опублікування в
"Офіційному віснику України", він набирає чинності після
опублікування в тому із вказаних офіційних друкованих видань, де його
опубліковано раніше.
Акти Верховної Ради
України, Президента України, Кабінету Міністрів України, які не мають
загального значення чи нормативного характеру, можуть не публікуватися за
рішенням відповідного органу. Ці акти та акти з обмежувальними грифами офіційно
оприлюднюються шляхом надіслання відповідним державним органам та
органам місцевого самоврядування і доведення ними до відома підприємств,
установ, організацій та осіб, на яких поширюється їх чинність.
Неопубліковані акти
Верховної Ради України і Президента України набирають чинності з моменту
одержання їх державними органами або органами місцевого самоврядування, якщо
органом, що їх видав, не встановлено інший строк набрання ними чинності.
Висновок
Українське законодавство формується в
умовах складної трансформації економічної, соціальної та політичної сфер життя
країни. Інтенсивність розвитку законотворчого процесу викликана потребами
реформування нашого суспільства, розбудовою правової держави. З метою
забезпечення цього процесу в Україні накопичена величезна кількість
різноманітних правових нормативних актів. З часу набуття незалежності
спостерігається стійка тенденція до прискореного збільшення загальної кількості
нормативно-правових актів, що приймаються у системі законодавчої та виконавчої
влади. Для спрощення і ефективності
орієнтування в нормативному матеріалі його слід постійно приводити до певної
системи, адже в Україні приймаються нові нормативні акти, змінюються існуючі,
відміняються застарілі, тобто відбувається інтенсивний законотворчий процес.
Отже, нагальною є проблема впорядкування й систематизації прийнятих правових
актів з метою ефективного їх використання. Також досить важливою обставиною,
яку слід враховувати при систематизації українського законодавства, є внесення
до нього значної кількості змін.
Отже,
проблема систематизації та обліку нормативно-правових актів була і залишається
актуальною. Вона з’являється у зв’язку із необхідністю впорядкування зростаючої
маси нормативно-правових актів, які врегульовують нові відносини, що виникають
внаслідок суспільного розвитку країни. Крім того, для налагодженої роботи
юридичних служб важливе значення має використання в своїй роботі чинних
нормативно-правових актів, не допускати випадків використання застарілих
правових норм або норм, які втратили чинність.
При
належному обліку актів законодавства юридичною службою забезпечується повнота
інформаційного масиву, відсутність прогалин в інформаційному масиві,
достовірність інформації, що заснована на використанні офіційних джерел
опублікування нормативних актів, а також своєчасна фіксація внесених змін в
акти, включені в інформаційний фонд, зручність використання, необхідна для
оперативного і якісного пошуку відомостей про право.
І.Дадак, спеціаліст Жидачівського районного
управління юстиції Львівської
області
Додаток
1
Журнал обліку актів
законодавства України
№ акта | Дата акта | Дата надходження акта | Вид акта | Видавник акта | Назва акта | Джерело опублікування | Примітки | ||||
ОВУ | ВВРУ | УК | ГУ | ПВ | | ||||||
| | | | | | | | | | | |
Примітка:
ОВУ – «Офіційний вісник України»;
ВВРУ – «Відомості Верховної Ради
України»;
УК – «Урядовий кур’єр»;
ГУ - «Голос України»;
ПВ – «Президентський вісник».
Додаток 2
Журнал обліку
міжнародних договорів
№ п/п | Дата отримання | Країна | Вид договору | Назва договору | Дата | | Примітки | ||||
Підписання | Ратифікації, затвердження,
приєднання | Набрання чинності | Денонсації | Втрати чинності | Термін дії | ||||||
| | | | | | | | | | | |
Додаток
3
Картка
обліку акта законодавства України
Код (згідно з Класифікатором | | Назва акта та номер і дата акта, яким уносяться зміни та доповнення |
Реєстраційний код за ЄДРНПА | | |
Вид акта | | |
Видавник (сторони країни) акта | | |
| | |
| | |
Дата прийнять (підписання) акта | | |
| | |
Номер акта | | |
Опублікування акта | | |
Набрання чинності актом | | |